Ležeči tricikli nudijo številne prednosti v primerjavi s klasičnimi kolesi: udobje, razgled, stabilnost, varnost.

Med najpomembnejšimi je po mojem osebnem prepričanju razgled, ki pa je običajno najlepši ravno takrat, ko se vzpenjamo na kak višji hrib. Takrat pomembno vlogo igra stabilnost triciklov, saj nam prisotnost tretjega kolesa omogoča počasno vzpenjanje brez potrebe po lovljenju ravnotežja in z ustreznim prestavnim razmerjem tudi sproščeno kolesarjenje brez nepotrebnih naporov ter prekomernega obremenjevanja kolen.

Kaj je ustrezno prestavno razmerje? Odvisno je od predvsem treh dejavnikov: fizične pripravljenosti kolesarja, strmin po katerih želimo kolesariti, ter količine prtljage, ki jo tovorimo s seboj.

Ker osebno uživam na kolesarskih potovanjih s triciklom in ker se raje zadržujem v hribovitih predelih, je zame izbira primernega prestavnega razpona zelo pomembna. Pred leti sem bil precej bolj športno aktiven na kolesu (breveti s Fuegotom) in posledično bolj močan na vzponih, zadnje čase pa je v ospredju predvsem potovalno kolesarjenje na treh kolesih. Torej že zaradi nekaj več prtljage potrebujem predvsem nižje prestave. Drug vzrok za nižje prestave so lahko zdravstvene težave ali pojenjajoče moči v zrelejših letih in s tem težave pri premagovanju večjih strmin.

Osnovno opremljen ležeč tricikel izgleda nekako takole:

  • 20″ zadnje kolo (47-406),
  • kaseta 11-34 ter
  • prednji verižniki 30-42-52

V tej konfiguraciji se v najnižji prestavi z enim obratom gonilk premaknemo za 1,37m.

Najprej nekaj razčistimo: ni pomembno število prestav, ampak njihov razpon. Torej razlika med najnižjo in najvišjo prestavo, pri čemer v najnižji z enim obratom premagamo čim krajšo razdaljo, v najvišji pa čim večjo. S čim manjšo premagano razdaljo na en obrat gonilke bomo namreč povečali število obratov (rpm) ter istočasno zmanjšali silo s katero moramo pritiskati na pedala. Po domače povedano bomo z nizko prestavo mlinčkali v klanec brez prekomernega pritiskanja na pedala. Z več obrati pedal bomo torej premagali isto razdaljo, kar niti nujno ne pomeni, da bomo zato počasnejši. Vsekakor pa bomo razbremenili kolena in noge.

Kdaj nam nižje prestave pridejo prav? Vsekakor pri potovanjih z več prtljage, če uživamo v hribih in želimo sproščene vzpone. Drug razlog je lahko pomanjkanje moči zaradi zdravstvenih težav ali v zrelejših letih. V tem primeru si lahko pomagate z električnim motorjem ali pa z razširitvijo prestavnega območja. Slednje je cenejša rešitev in vam vsekakor omogoča večjo svobodo. Z elektromotorjem boste namreč zmeraj odvisni od električnega omrežja. Priporočam ga tistemu, ki si želi hitreje premagovati razdalje (vključno s klanci) in bo vsak dan imel priložnost polniti akumulator. Recimo za vožnjo v službo ali po opravkih in za kolesarjenje v skupini z močnejšimi kolesarji. Če pa se vam ne mudi nikamor in želite preprosto uživati na kolesu, potem bo razširitev prestavnega območja tisto pravo.

Najpreprostejša razširitev razpona prestav je menjava manjšega prednjega verižnika, ki ga lahko zamenjamo za 26 ali 24 zob (oz na MTB gonilki z 22 zob). Če na kaseti obdržimo 34 zob in prednji verižnik zmanjšamo na 26, se bomo z enim obratom gonilk premaknili za 1,19m. V primeru 24 zobega verižnika pa za 1,09m. To je že dovolj tudi za strmejše (18-20%) in daljše klance (11-16%), kadar niste preveč naloženi. Sam sem v tej konfiguraciji prekolesaril Col d’Agnel z dodatnimi 25kg prtljage.

potovanje-s-kolesom

Nadaljnje znižanje prestav je mogoče z DualDrive kombinacijo ali z uporabo Schlumpf MountainDrive menjalnika, ki se nahaja v gonilni osi. Slednjega sem uporabljal na zadnjih treh potovanjih z ležečim triciklom ICE Sprint FS. Gre za izredno zanesljiv sistem s planetarnim sistemom zobnikov v gonilki, ki ima prestavno razmerje 1:2,5. Najmanjši verižnik na MD je 34 zob in tega z internim planetarnim sistemom navidezno zmanjšamo na 13,6 zob. Princip delovanja: z vključeno redukcijo moramo zavrteti pedala 2,5x da se prednji verižnik obrne zgolj 1x in s tem dobimo navidezno manjši prednji verižnik. Torej vključen MD s 34 verižnikom nas premakne enako, kot če bi imeli spredaj verižnik 13,6 zob, kar znese 0,62m na en obrat gonilk. To pomeni, da smo pri zmernem vrtenju gonilk že na, ali celo pod hitrostjo pešca. Ampak včasih je vseeno udobneje preprosto sedeti in odbrcati kakšno strmino.

MountainDrive menjalnik ima dve slabosti: visoka cena in pa velik preskok med prestavama. Dobra stran je izredna vzdržljivost, ker skorajda ne more iti kaj narobe in pa enostavno prestavljanje z gumbom v gonilni osi. Je pa ta kombinacija precej obremenjujoča za okvir kolesa in verigo a lahko iz prve roke potrdim, da se na terenu odlično obnese. Predvsem so mi te nizke prestave prav prišle v goratem delu Grčije.

Na najnovejšem demo kolesu Azub TriCon sem se odločil preizkusiti DualDrive kombinacijo. Prednost te kombinacije je, da se manj obremenjuje okvir kolesa in verigo ter manjši razmaki med prestavami. Slabost pa, da nosimo s seboj nekaj več teže (približno pol kilograma) in, da v priporočljivi kombinaciji ne pridemo tako nizko s prestavami kot pri MD. Če za najmanjši prednji verižnik uporabimo 26 zob, se bomo z enim obratom gonilk premaknili za 0,82m. Torej kar nekaj več kot pri MD. Najnižje, kar sem zasledil, da se uspešno uporablja na triciklih je 24 zob verižnik spredaj v kombinaciji z DD. Ta kombinacija nas z enim obratom gonilk premakne za 0,73m. Če bi si upali spustiti še nižje, na 22 zob, kar bom tudi sam testiral, pa pridemo na nekje 0,64m za en obrat gonilke.

DualDrive v navodilih namreč nima določene spodnje meje velikosti verižnika kot na primer Rohloff, se pa na spletu lahko zasledi, da so imeli posamezniki težave pri uporabi verižnikov pod 26zob. Res pa je tudi, da imamo zdaj že tretjo generacijo DualDrive menjalnikov in so le-ti predvidoma bolj vzdržljivi kot nekdaj. Zaenkrat težko dam konkreten odgovor kaj je boljša rešitev. Če se bo DD3 dobro izkazal v kombinaciji z 22 zobim verižnikom, bi rekel, da je to boljša kombinacija kot MountainDrive predvsem na račun bolj enakomernih preskokov med prestavami in nižje cene. Rad bi pa videl tudi kako se bo obnesel menjalnik Pinion…

Razširjeno prestavno območje vam lahko omogoči samostojno kolesarjenje brez potrebe po električnem pogonu. Tako boste obdržali neodvisnost od električnega omrežja in prihranili kar nekaj denarja ter dodatne teže na kolesu. V obeh primerih pa vam noben klanec ne bo več prestrm in tako vam ne bo treba več pešačiti navkreber. Izbira je seveda odvisna od vaših želja, finančne situacije ter fizične pripravljenosti. Dejstvo je, da je rešitev mnogo in bomo lahko skupaj poiskali za vas najprimernejšo. Pokličite na 040 428 540 za več informacij.